Treballem en la defensa, la difusió, la protecció i la conservació del patrimoni natural, històric, arqueològic, artístic i cultural de Calafell.

diumenge, 16 de març del 2025

Dones empoderades mil anys enrere

Divendres passat va tenir lloc una nova conferència organitzada pels Amics titulada "Les dones a l'Edat Mitjana". Va anar a càrrec de Blanca Garí, catedràtica d'història medieval de la Universitat de Barcelona. L'acte s'emmarcava dins la recent celebració del Dia de la Dona (8 de maig) i la doctora ho va aprofitar per parlar de quatre dones de quatre moments diferents de la llarga Edat Mitjana que van destacar en els seus àmbits. Desfeia, d'aquesta manera, alguns supòsits sobre la dona medieval, concretament el seu paper en la política, en la vida civil i en la vida cultural. 

Duoda va escriure un llibre deliciós adreçat als seus fills en ple segle IX; Guinedilda va tenir un paper actiu en la repoblació de la frontera (s. XI); Margarida Porete, beguina, va escriure un llibre que, malinterpretat, va ser la causa de la seva mort (S. XIII i XIV); i finalment, Madona Estàcia va ser rellevant en la cura dels expòsits que arribaven a l'Hospital de la Santa Creu i la seva inserció a la societat (s. XV).

Tots els assistents van gaudir de les explicacions detallades i enormement interessants de la Dra. Garí sobre dones empoderades en uns temps tan reculats i, per tant, tan plens d'interrogants, tòpics i prejudicis.

 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada